Til tjenester og tilbud

Samlingen vår

Frøbibliotek

Lån og lever frø på biblioteket!

Frøbiblioteket er et tilbud for hobbygartnere, enten man har en potte på balkongen, en dyrkingskasse eller hage. Du kan så hjemme, på skolen eller i barnehagen.

Hvordan fungerer det?

Lån frø på biblioteket om våren, samle frø fra plantene du har dyrket og returner frø til Frøbiblioteket om høsten slik at andre kan låne dem året etter. Prinsippet er Lån-Plant-Høst-Lever. I frøbiblioteket velger du selv de frøene du ønsker å plante, og noterer hvor mange du tar av hver sort.

Hvorfor er frøbiblioteket et viktig tilbud?

Med Frøbiblioteket ønsker vi å bidra til at flere får kunnskap om hvordan man sår og høster frø. Dette er viktig for å ta vare på og benytte oss av de ressursene vi har rundt oss, og for å sikre at denne kunnskapen ikke forsvinner. Alle kan så frø, du trenger ikke ha stor hage eller kunnskap om planter for å prøve deg.

Frøbiblioteket er en del av vår satsing på bærekraft og FNs Bærekraftsbibliotek.

Hvordan samle frø?

Her har vi samlet noen linker til sider med mer informasjon om det å sanke frø:

Du kan også låne bøker om frø på biblioteket: